Усі ми приходимо в цей світ однаково беззахисними й на початку життя потребуємо турботи та допомоги. З часом, зростаючи, ми опановуємо певні механізми захисту, адаптації, взаємодії з довкіллям. Дітям з особливими освітніми потребами складно ввійти у навколишній світ, їм потрібно більше часу, більше турботи, більше допомоги.
Існує професія, яка об'єднує медицину, педагогіку та психологію. Це дефектологія. Фахівець у галузі дефектології може стати кращим другом і порадником для дітей з особливими освітніми потребами та їх батьків.
Загальні рекомендації від консультанта (вчителя-дефектолога) батькам:
- Розширюйте знання дітей про самого себе (вік, стать, ім’я, прізвище) та про свою сім’ю (імена тата, мами, їхнє прізвище, імена бабусі, дідуся, братика, сестрички), про родинні та інші свята.
- Разом з дітьми беріть участь у підготовці та святкуванні днів народження, інших свят; виготовляйте подарунки, виступи, родинні альбоми, малюйте дерево вашого роду тощо.
- Закріплюйте правила культури поведінки у громадських місцях, вдома, дитячому садку, правила спілкування з дорослими та однолітками; пояснюйте їхнє значення.
- Надавайте дитині право вибору. Діти полюбляють, коли їм дозволяють приймати рішення самостійно.
- Хваліть дитину. Похвала для дитини є чудовим стимулом засвоювати правила поведінки.
- Сприяйте спілкуванню дитини з іншими дітьми, засвоєнню нею правил взаємодії.
- Будьте вимогливими, послідовними у вихованні дитини.
- Формуйте у дитини знання та уявлення про країну і місто, в якому вона живе, за допомогою читання книг, перегляду пізнавальних відео, прогулянок, які супроводжуйте поясненнями та ін.
10 правил для батьків дитини з аутизмом. Варто знати і завжди пам’ятати певні правила взаємодії з дитиною, яка має аутизм:
- Приймати дитину такою, яка вона є.
- Виходити з інтересів дитини.
- Послідовно дотримуватися певного режиму і ритму життя.
- Виконувати повсякденні ритуали.
- Навчитися схоплювати найменші вербальні та невербальні сигнали дитини.
- Частіше бути присутнім у групі (класі), де займається дитина.
- Якомога частіше розмовляти з дитиною, відповідати за неї, допомагати їй давати найпростіші відповіді (так/ні; хто зробив – я! тощо).
- Забезпечити комфортне середовище для спілкування і навчання.
- Терпляче пояснювати дитині суть її діяльності, використовуючи чітку наочну інформацію (схеми, карти тощо).
- Не допускати перевтомлення дитини.
Батькам дітей з порушеннями слуху
Навчально-методичний посібник «Дитина з порушеннями слуху: поради батькам» містить інформацію, знання якої необхідне для правильного розуміння особливостей розвитку дітей, їх можливостей та потреб, а також практичні поради щодо організації навчання і виховання дошкільників глухих та зі зниженим слухом.
Батькам дітей з порушеннями зору
"Дивитися і бачити" Путівник для батьків дітей із порушенням зору
Батькам дітей із затримкою психічного розвитку
Поради батькам щодо особливостей виховання і навчання
Батькам дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
Путівник для батьків, перспективи та реалії
"Любити і допомагати" путівник для батьків
Кiлькiсть переглядiв: 874